Duchcovská stávka byla jednou z řady protestních akcí dělnictva a nezaměstnaných, které v Československu proběhly v době velké hospodářské krize ve třicátých letech 20. století. Osudný hladový pochod konaný 4. února 1931 směřující do severočeského města Duchcov skončil násilným střetem mezi četnictvem a nezaměstnanými.
V čele boje za požadavky lidí bez práce stála KSČ, vůdcem protestu byl komunistický senátor Petr Stránský, který vedl přibližně 400 účastníků do města na okresní hejtmanství k předání požadavků (1). Proti demonstrantům se u duchcovského viaduktu postavil jedenáctičlenný četnický kordón a po krátké ústní potyčce a následném pokusu o prolomení byl vydán rozkaz k palbě, v jejímž důsledku zemřeli čtyři nezaměstnaní (2).
Pohřební průvody se konaly o několik dní později a vyústily v mohutné manifestace proti kapitalistickému pořádku. Událost se stala synonymem útlaku dělnictva a lidí bez práce i boje proti násilí v jakékoliv podobě (3) a vedle dalších násilných střetů byla předmětem kontroverzního rčení, že „za Masaryka se střílelo do dělníků“ (viz také Frývaldovská stávka a Rudé letnice v Radotíně). Jako symbol kapitalistické zvůle byl protest připomínán prostřednictvím uměleckých děl v době po roce 1948.
Duchcovská stávka byla jednou z řady protestních akcí dělnictva a nezaměstnaných, které v Československu proběhly v době velké hospodářské krize ve třicátých letech 20. století. Osudný hladový pochod konaný 4. února 1931 směřující do severočeského města Duchcov skončil násilným střetem mezi četnictvem a nezaměstnanými.
V čele boje za požadavky lidí bez práce stála KSČ, vůdcem protestu byl komunistický senátor Petr Stránský, který vedl přibližně 400 účastníků do města na okresní hejtmanství k předání požadavků (1). Proti demonstrantům se u duchcovského viaduktu postavil jedenáctičlenný četnický kordón a po krátké ústní potyčce a následném pokusu o prolomení byl vydán rozkaz k palbě, v jejímž důsledku zemřeli čtyři nezaměstnaní (2).
Pohřební průvody se konaly o několik dní později a vyústily v mohutné manifestace proti kapitalistickému pořádku. Událost se stala synonymem útlaku dělnictva a lidí bez práce i boje proti násilí v jakékoliv podobě (3) a vedle dalších násilných střetů byla předmětem kontroverzního rčení, že „za Masaryka se střílelo do dělníků“ (viz také Frývaldovská stávka a Rudé letnice v Radotíně). Jako symbol kapitalistické zvůle byl protest připomínán prostřednictvím uměleckých děl v době po roce 1948.